גלי חום עלולים לגרום נזק מוחי, אך רוב הנשים אינן מטופלות

גיל המעבר הוא אחד האתגרים המורכבים בחיי האישה, בעיקר כשמדובר בתופעה הכי ידועה, גלי החום. כל גל חום עלול לגרום לנזק קל במוח, וכאשר נזקים אלה מצטברים, הם מעלים את הסיכון לדמנציה ולאלצהיימר. מה צריך לדעת על התופעה וכיצד ניתן להתגבר עליה? רופא מומחה מסביר

אין אישה שלא מכירה את התקופה הזו ולא סובלת ממנה: תקופת גיל המעבר. היא מתרחשת בדרך כלל בין הגילים 45 ל-55. תהליך זה מאופיין בשינויים הורמונליים וביולוגיים, וירידה בתפקוד השחלות עד להפסקה מלאה. 

במהלכו של גיל המעבר, רמות האסטרוגן בגוף יורדות עד להיעלמותן. רוב רקמות הגוף רגישות לאסטרוגן, ולכן, הירידה ברמותיו גורמת למגוון תופעות מעבר להפסקת המחזור החודשי, כמו כאבי ראש, מצבי רוח משתנים, רגישות בשדיים, כאבים במפרקים, הפרעות עיכול, דלקות חניכיים, כאבים בשרירים, איבוד שיער, סחרחורות, שומן בטני - כאשר גלי חום והזעות לילה הן מהתופעות הנפוצות ביותר. 

בסקר גדול שנערך על ידי האגודה הישראלית לגיל המעבר (ב-2023) נמצא שכמעט אחת מכל חמש נשים שנכנסו לגיל המעבר חשו שינויים במצב בריאותן. ארבע מתוך כל חמש נשים סובלות מהשמנה באזור הבטן, (83% ) ועייפות וחוסר אנרגיה (81% ), כשלושה רבעים מהנשים, סובלות מנדודי שינה, כאשר יותר ממחציתן, סובלות באופן בינוני עד קשה. שני שלישים מהנשים סובלות מגלי חום, תופעת גיל המעבר המוכרת ביותר, כאשר מתוכן 60% סובלות מגלי חום באופן בינוני עד קשה.

כל מה שצריך לדעת על גיל המעבר. צפו:

באיזה גיל מתחילים להרגיש את סימני גיל המעבר?

גיל המעבר יכול להופיע כבר לפני גיל 40, וזה נקרא מנופאוזה מוקדמת, בעיקר מסיבות גנטיות או ניתוחיות כמו למשל בננשים נשאיות BRCA שעוברות כריתת שחלות למניעת סרטן. אולם, למרות המודעות לתקופת המנופאוזה, תסמיניה והטיפולים הזמינים, נראה כי מרבית הנשים לא פונות לעזרה. 

"אנו יודעים שגלי חום עלולים לגרום לנזקים קוגניטיביים בעתיד. כל גל חום עלול לגרום לנזק קל במוח, וכאשר נזקים אלה מצטברים, הם מעלים את הסיכון לדמנציה ואלצהיימר"

כמה נשים פונות לרופא בגלל סימפטומים של גלי חום?

ממחקר שערכנו רק 17 אחוזים מהנשים נטלו טיפול כלשהו להתמודדות עם גלי החום. היתר, כנראה, מקווות שהתופעות יחלפו מעצמן.

גלי חום מעידים על בעיה בריאותית חמורה?

נשים צריכות להבין את הסיכון הגדול הטמון בגלי חום. כיום אנו יודעים שגלי חום עלולים לגרום לנזקים קוגניטיביים בעתיד. כל גל חום עלול לגרום לנזק קל במוח, וכאשר נזקים אלה מצטברים, הם מעלים את הסיכון לדמנציה ולאלצהיימר. חשוב שכל אישה תקבל טיפול. יש כמה טיפולים אפשריים, אבל למרבה הצער יותר מ-83 אחוזים מהנשים אינן מטופלות וזו הנקודה המרכזית. נשים שלא מקבלות טיפול נגד תסמיני גיל המעבר כמו גלי חום והזעות לילה, נתקלות בהפרעות שינה שמשפיעות על תפקודן היומיומי ובפרט במקום העבודה.

עד כמה גלי החום משפיעים על איכות החיים של האישה?

יש נתונים ממחקרים שנעשו בארץ וגם באנגליה שהראו פגיעה גדולה מאוד באיכות החיים של נשים שסבלו מגלי חום ולא טופלו. באחד המחקרים הראו כי 30 אחוז מהנשים צברו היעדרויות רבות מהעבודה כתוצאה מגלי חום. אנחנו מדברים על נשים בגיל 50, בשיא הקריירה. התמודדות עם הסימפטומים הללו לא רק מפריעה לשינה אלא גם גורמת לגלי חום והזעה במהלך היום, מה שמקשה על מיצוי מלוא הפוטנציאל. התוצאה היא עייפות מוגברת, לחץ ודאגה תמידית לגבי מועד הופעתו של גל חום הבא וההשפעות שלו על המצב, בין אם מדובר במפגש עם אנשים או במהלך יום עבודה.

אילו טיפולים קיימים עבור נשים בגיל המעבר?

קיימים כמה טיפולים לתסמינים אלו, לדוגמה טיפול הורמונלי. למרות שרבות מהנשים חוששות מטיפול הורמונלי, חשוב לזכור שהאסטרוגן, לדוגמה, יכול אף להפחית את הסיכון לסרטן השד, תלוי במינונים ובמצב הבריאותי של האישה. בנוסף, אסטרוגן מגן על הלב ולכן נפגוש פחות נשים בין הגילים 45 ל-55 שסובלות מהתקפי לב. ולעומת זאת נראה יותר נשים חולות ומתות מבעיות לב בגילים מאוחרים יותר, זאת בשל העובדה שהאסטרוגן כבר אינו נמצא בגופן.

לנשים שאינן מעוניינות בטיפול הורמונלי, קיימת אפשרות חלופית המבוססת על מרכיבים צמחיים. בנוסף, תרופות חדשות לא הורמונליות, נמצאות כעת בפיתוח.

חשוב שנשים יבינו שמדובר בבעיה אמיתית שדורשת טיפול. מומלץ לכל אישה לפנות לרופא הנשים שלה, שיכול להחליט יחד איתה על הטיפול המתאים ביותר, כי קיימות דרכים לשפר את איכות החיים שלהן. טיפול אפקטיבי יכול לשנות חיים לטובה. חשוב לטפל בבעיות ולא להשאירן ללא מענה, משום שאין סיבה שנשים יסבלו בשקט.

הכותב הוא נשיא האגודה הישראלית לגיל המעבר ומנהל מחלקת יולדות בבית החולים מעייני הישועה

2024-04-16T05:27:51Z dg43tfdfdgfd